Thankz 4 being my followers

Sunday, June 15, 2014

Amanah


'Akak'

'Iye dik'

'Akak tahu tak sape punya anak panah (archery) ni?'

'Tah tahu la dik, kenapa?'

'Ada budak patahkan benda ni'

'Awk patahkan ke?'

'Bukan kami, ada budak yang main tadi, lepas tu lagi satu dah hilang'

'Lepas tu awak nk buat ape?'

'Nak cakap dengan acik tu, sebab acik tu kata tadi main elok2, jangan hilangkan'

'Sori la dik akak pun tak kenal sape punya archery tu, adik biar je la kat situ'

'Tak boleh kak, tadi acik tu suruh jaga elok2, AMANAH ni, kami nak mintak maaf kat acik tu'

'Oo ok dik, sori akak x dapat nak tolong adik'

'Takpe kak, terima kasih'


Adik tu around 8-12 tahun. Adoi tersentap dengar bila adik tu cakap tentang 'amanah', tak sangka budak sekecil tu berbicara tentang amanah.

Kata sahabat :
"Bagus mak ayah budak tu, kecil lagi dah ajar anak dia jujur dengan orang. Lain kan tarbiyyah budak2 ni dengan budak2 yang ada sekarang''



AN : Nak lahirkan generasi Al-Fateh??
Jom sama2 kita didik anak2 kita start daripada mereka kecil lagi (macam da kawen je kn.... >_< ).
Melentur buluh biarlah daripada rebungnya.



2 263 Contengan Jalanan:

asrar said...

Sy tahuuu cite ni. Hehe. Baik sgt adik2 tu. Ps. Bru tau akak ade blog jugak. K.

An Najwa said...

kan....baik budak tu..

selamat menerjah blog akk... >_<